Mijn ontdekking; burnout, eerst lichaam dan geest!

 

Odette is al jarenlang werkzaam als docent Gezondheidskunde en Medische vakken in het mbo-onderwijs.

Nadat ze had gekozen om fulltime in het onderwijs werkzaam te zijn, ging het mis. Ze werkte zichzelf totaal over de kop. Dat ze roofbouw op zichzelf pleegde door steeds meer taken naast het lesgeven erbij te accepteren en zichzelf geen rust meer gunde merkte ze niet. Tot het moment dat ze werd stilgezet door haar huisarts en de Arbodienst.

Deze ervaring zette haar aan het denken of ze wel goed op haar plek zat in haar werk als docent. Gedurende haar herstel traject kreeg ze steeds meer helderheid over haar roofbouw proces en het gevoel dat haar loopbaanpad toch echt de andere kant op ging. Dit is haar verhaal.

Alleen gesprekstherapie was bij mij niet voldoende

Toen ik stil werd gezet door mijn huisarts met de diagnose burn-out, kreeg ik een verwijzing naar de psycholoog. Mijn huisarts vond dat ik professionele hulp nodig had. Hier had zij gelijk in. Ik was totaal mezelf kwijt en kon alleen maar huilen.

Fijn dat er iemand wilde luisteren. Ik had te veel van mezelf gevergd en was helemaal op. Ja dat begreep de psycholoog wel. Werken in het onderwijs vraagt veel energie en als je dan niet genoeg rustmomenten daartegenover zet, dan is de emmer op een gegeven moment te vol. Bij de vierde sessie vroeg ik of het raadzaam zou zijn om toch al wat lesvoorbereidingen te gaan doen. Ja dat kan wel weer, mits ik dat niet te lang achter elkaar zou doen.

Fijn, ik mocht weer! Echter eenmaal thuis lukte het me absoluut niet om ook maar iets zinnigs op papier te zetten. Mn hersenen wilden niet meer. Hoe kan dat nou? Ik wilde zo graag wat doen, maar ik kon het niet. Ik ben nu al een maand thuis. Hoelang gaat dit nog duren? Alleen praten was bij mij niet voldoende.

Was dit burn-out?

Als docent gezondheidskunde wist ik dat uitputting met stresshormoon en stressfysiologie te maken had. Je kan de krant niet openslaan of het gaat over burnout. Ik vond veel informatie over de nieuwste wetenschappelijke inzichten bij  burn-out behandeling. Met als uitgangspunt; eerst lichaam dan geest.

Zo kwam ik in contact met Susanna Reuhl van 100%ik en de Burnoutadviesgroep.

Tijdens ons eerste contact kreeg ik een goed gevoel. Ze sprak over stressfysiologie en de stresshormonen adrenaline en cortisol. Over een stresssysteem dat overuren draait.

Toen begreep ik waarom ik zo slecht sliep, ik regelmatig last van mijn darmen had. Last had van hartkloppingen en waarom ik me absoluut niet kon concentreren en dat ik daarom ook geen lesvoorbereiding kon doen. Wat ik niet begreep is, waarom de psycholoog mij toch lesvoorbereiding liet doen. Zou deze niet geweten hebben wat er fysiologisch gebeurde?

Begeleiding die ik hard nodig had

Via mijn werkgever startte ik met een herstel en re-integratietraject bij Susanna.

Nou daar kreeg ik de begeleiding die ik zo hard nodig had en waarvan ik blij ben dat ik deze heb gevonden. Wat hielp mij:

  • Eerst inzicht krijgen in wat er met mij gebeurde en leren tot rust te komen
  • Psycho educatie
  • Herkennen van de signalen en leren erkennen dat ze er zijn
  • Accepteren dat ik een burn-out heb
  • Ademhalingsoefeningen doen
  • Rustmomenten leren her- en erkennen.
  • Afstemmen op eigen tijd, rust en ruimte
  • Beperken van computer en telefoongebruik
  • Terug in vertraging
  • Reflecteren op mijzelf
  • Rust en activatieschema’s
  • Mindfulness en meditatie
  • Loopbaancoaching

De juiste hulp en op tijd hulp vragen

Ik kreeg nogal wat inzichten en oefeningen waar ik echt iets mee kon.

Eerst lichaam dan geest. Ik ben zelf de oplossing. Dat voelt goed, ik kan er zelf iets aan kan doen, met een beetje hulp.

Dat is wel nodig bij een burn-out. De juiste hulp. En op tijd hulp vragen. Dat ben ik aan het leren en oefenen. Dat blijft een aandachtspunt.

Want burn-out is stoppen jezelf te overvragen.

Nieuwe loopbaankeuzes

Gedurende de herstelperiode van mijn burn-out was het voor mij duidelijk. Ik zat in mijn huidige baan niet geheel op mijn plek. Het lesgeven vond ik leuk om te doen, maar alle taken die extra op mijn bordje waren gelegd kostten me veel energie. Om ervoor te zorgen dat ik niet weer in mijn eigen valkuil zou stappen, was het belangrijk dat ik meer mijn eigen pad ging volgen en me niet liet leiden door angst en prestatiedrang.

Deze periode was geen verlies maar verrijking

Ik leerde om mijn reacties op situaties te veranderen. Ik was gewend om snel te reageren, snel te praten, bijna te ratelen. In mijn enthousiasme om iets voor elkaar te krijgen, maar ook bij stressvolle situaties. Om meer balans te krijgen in werkdruk besloot ik om terug te gaan in lesuren en loopbaanbegeleiding te starten.

Door terug te gaan in vertraging lukt het nu om nog steeds enthousiast ergens over te zijn, maar wel meer in balans. Ik laat me niet meer mee drijven in de waanzin van de dag. Voor mijn gevoel is deze burnout periode geen verlies, maar een verrijking. Het heeft mij geleerd om meer naar mijn hart te luisteren en te doen wat goed is voor mij. Ik heb gelukkig een hele goede coach gehad die op basis van gelijkheid mij mijn eigen pad heeft laten vinden.

Het gaat weer goed met mij!

Dit is een gastblog van Odette van Eden. Door haar ervaring te delen hoopt ze anderen te attenderen op de (eerste) signalen van burn-out en ondersteuning in dit proces te zoeken.
100%IK Loopbaanadvies en de Burnoutadviesgroep helpen je bij balansvragen (burn-out coaching), loopbaanvragen (loopbaan coaching), reintegratie of outplacement. In onze trajecten ben jij de leider en jij voert de regie. Wij reflecteren met je en geven je tools, testen, inzicht, kennis en netwerk om het mogelijk te maken.